Dag 15 - Laatste dag Zuid Afrika

19 mei 2019 - Johannesburg Tambo, Zuid-Afrika

Vandaag is alweer de laatste dag van ons mooie avontuur in Zuid Afrika. Maar gelukkig bestaat de dag niet alleen uit het wachten op een vliegtuig. We starten de dag om 5.15 uur met de wekker zodat we om 5.30 klaar zijn voor een kopje thee en koffie voordat onze laatste Game Drive begint. Om 5.30 stond net als gisteren de Ranger aan de deur met de mededeling “Goodmorning”, wij riepen natuurlijk Goodmorning terug in koor. Daarna hebben we samen met de andere gasten een kop koffie gedronken voordat we konden instappen in de jeeps. We zaten vandaag maar met 5 gasten in de jeep omdat er 2 gasten al vroeg moesten vertrekken en niet mee konden met de Game Drive. Dus plaats genoeg in de jeep en we zijn zo gaan zitten dat we overal makkelijk foto’s konden maken.  De rit begon net als iedere Game Drive met het zoeken naar de eerste dieren. Dit duurt altijd even maar toch zagen we vrij snel al de eerste Impala’s en Gnoe’s. Nog een leuk weetje is dat Impala’s het Fast Food van de bush genoemd worden, dit omdat ze een zwarte M op hun achterwerk hebben staan wat een beetje lijkt op de M van Mc Donalds.

P1020411

Maar Impala’s hebben we al zoveel gezien daar stoppen we niet meer voor. Nadat we een stuk verder gereden zijn zien we nog een Warthog gezien die heel erg groot was. Deze ging drinken bij een waterpoel, terwijl hij aan het drinken was vertelde de Ranger dat zelfs de Luipaarden bang van hem zijn. Ze hebben een keer gezien dat het Luipaard hem tot op een paar meter was genaderd en zich daarna omdraaide bij het zien van de slagtanden van de Warthog. Ik moet zeggen deze waren ook echt heel erg groot. Daarna was het tijd om richting de koffie te gaan maar niet voordat we nog even zijn gestopt bij een 5 tal Giraffen en een schitterende zonsopkomst hebben gezien. Maar toen was het echt tijd voor koffie. Het kleedje ging weer op de motorkap en de koffie werd uitgepakt inclusief de koekjes.

P1020410P1020420P1020424

Het koffiedrinken duurde alleen niet heel lang. We stonden met 2 auto’s bij elkaar toen onze Ranger telefoon kreeg van de Lodge. Hij wist te vertellen dat er in de buurt van de Lodge het Luipaard was gezien waar we al een paar dagen naar aan het zoeken zijn. Dus in een record tijd werd allen ingepakt en reden we zo snel als mogelijk was richting de Lodge. En we hebben geluk want we waren op tijd en zagen het Luipaard nog net door de bossen van ons weglopen. We konden nog net een foto maken van de achterkant maar we hebben hem gezien. Maar de Rangers laten het Luipaard niet zo makkelijk ontsnappen. De auto’s werden gestart en er werd naar de andere kant van de bossen gereden. Na even speuren zagen we het Luipaard aankomen en hebben er hele mooie foto’s van kunnen maken. Ondertussen stonden aan de andere kant van de auto zeker 60 Impala’s, een paar Zebra’s en een paar Kudu’s. Deze hielden het Luipaard strak in het oog en maakte enorm veel kabaal. Wij hadden verwacht dat ze zouden wegrennen als ze het Luipaard zouden zien maar dit deden ze niet. Ze bleven naar het Luipaard kijken om te zien waar deze heenging. Wij hoopte natuurlijk dat het Luipaard een van de Impala’s zo pakken om op te eten. Maar helaas dat gebeurde niet, hij maakte wel een keer aanstalten dit te doen maar liep daarna toch weer door. We zijn hem met de auto gevolgd totdat hij de rivier overstak en we niet verder konden.

P1020438P1020439P1020440P1020454

Dit was echt heel gaaf om te zien en een hele mooie afsluiting van onze laatste Game Drive. We hebben daarna nog een Hyena gezien en hier nog wat foto’s van kunnen maken. Helaas geen Leeuwen gezien deze week, we hebben de Big 5 dus niet compleet helaas. We moeten dus nog een keer terug om de Leeuwen in het echt te zien. Wat natuurlijk geen straf is. Na de Game Drive nog heerlijk ontbeten bij de Lodge en daarna was het tijd om alles weer in te pakken en te vertrekken richting Johannesburg. Dit is nog een autorit van ongeveer 5,5 uur maar we hadden tijd genoeg. We zijn om 11 uur bij de Lodge vertrokken en onze vlucht gaat pas om 23 uur. Onderweg nog een paar keer gestopt om even de benen te strekken en van chauffeur te wisselen. Om 17.30 zijn we dan aangekomen op het vliegveld van Johannesburg om de auto weer in te leveren. We waren net voor het donker op het vliegveld wat wel fijn is omdat hier rijden in het donker niet het makkelijkst is. Net voordat we op het vliegveld aankwamen kregen we alleen een bericht van KLM dat onze vlucht bijna 2 uur vertraagd is. Dat betekend nog langer wachten, maar dat is niet anders.

P1020475P1020483

Gelukkig konden we bij aankomst wel meteen onze bagage afgeven zodat we makkelijk op het vliegveld konden rondlopen zonder al die grote koffers. Alleen was er bij het inchecken nog wel een probleem met mijn fiets. Volgens het computersysteem was er nog niet betaald voor de fiets voor de vlucht naar Amsterdam. Terwijl we dit in Amsterdam allemaal al betaald hadden. Ze wilden dat we dit nogmaals zouden betalen maar dat gaan we natuurlijk niet doen. We moesten even mee naar de supervisor die ons nogmaals hetzelfde verhaal vertelde. Wij weer uitgelegd dat dit in Amsterdam al betaald was, waarop de supervisor naar KLM heeft gebeld en daar de bevestiging kreeg dat het betaald was. Dus eind goed al goed ook de fiets mocht mee naar huis. Daarna nog even door de securitycheck en paspoortcontrole en dan kan het lange wachten beginnen. Vannacht om 0.55 vertrekken we richting Amsterdam. Dit is daarmee dan ook het laatste bericht op de Blog. Allemaal bedankt voor het lezen en jullie leuke reacties. Wij hebben genoten van een geweldige vakantie.

Wij willen ons MARK nogmaals heel hartelijk bedanken dat hij deze super mooie reis met ons wilde maken. Super tof Mark. We hebben genoten!

1. Sjak:
    19 mei 2019
    Weer hele mooie foto’s en gave ervaring! Fijne terugvlucht toegewenst! 😘