Dag 4 - Stellenbosch

8 mei 2019 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Vanmorgen werden we al vroeg wakker door de harde regen. Maar we hadden vandaag geen heel vol programma dus konden ons lekker nog een keer omdraaien. Rond de klok van 8 uur was het dat toch tijd om te gaan ontbijten. We hebben ons weer uitgebreid tegoed gedaan aan alle lekkere dingen die er lagen. Na het ontbijt nog even de laatste spullen inpakken en toen was het toch echt tijd om Kaapstad te verlaten. Ons volgende reisdoel is Stellenbosch, een van de wijnsteden van Zuid Afrika. Helaas was het weer ons wat minder goed gezind en heeft het eigenlijk de hele weg naar Stellenbosch geregend. Onderweg hebben we ook nog de krottenwijken gezien in de buurt van het vliegveld. Dat is toch best indrukwekkend om te zien hoe die mensen daar in armoede leven.

1E95774C-DAB0-4A1D-A84E-7CB0E611E4A3

Onze eerste stop in Stellenbosch was Vredenheim WIldlife & Winery, hier konden we zowel Leeuwen, het luipaard en tijgers bekijken als ook wijn proeven. We waren hier al rond de klok van 10 uur dus een beetje vroeg om al aan de wijn te gaan. Daarom eerst even rondgekeken bij de grote katachtige. Een Duitse student die hier werkt heeft ons rondgeleid langs de dieren en ons hier wat meer over verteld. Hij wist ons te vertellen dat ze om 11 uur de dieren gingen voeren waarop wij besloten hadden hier nog even op te wachten. Om de tijd nog wat te doden hebben we een rondje gewandeld op het terrein van het wijnhuis. Ook dat was mooi om allemaal te zien. Maar het was al snel 11 uur dus moesten we weer richting de dieren. Er was een kleine groep gasten die naar het voeren kwam kijken. Tijdens het voeren kregen we ook nog wat meer informatie en konden we ook nog vragen stellen. Nadat de dieren gegeten hadden was het tijd om aan onze inwendige mens te denken en tijd om wijn te gaan proeven. In het proeflokaal kregen we een aantal wijntjes voorgeschoteld met telkens uitleg over de druif en informatie over de gerechten waar de wijn bij zou passen. Heel lekker en leuk om te doen. Maar blijft wel raar om zo vroeg op de dag al aan de wijn te zitten. Gelukkig waren allemaal maar kleine beetjes.

5C39D54B-3BFB-4A7E-90BE-60EBECB00B575AB0D014-8791-4E87-8718-4DDB961DA722

Na de proeverij bij Vredenheim zijn we doorgereden naar een ander wijnhuis namelijk Spier. Hier zag het er allemaal wel wat chiquer uit. Na even rondgekeken te hebben in het winkeltje hadden we besloten dat het toch beter was om eerst een hapje te gaan eten. Daarom doorgelopen naar de Rokerij en Bakkerij van dit wijnhuis om even te gaan lunchen. De gerechten kwamen hier bijna allemaal uit de smoker en waren erg lekker en niet te veel. De lunch moest nog even zaken voordat we aan de volgende wijnproeverij konden beginnen. Gelukkig was het net voordat we klaar waren met eten weer droog. Dus konden we na het eten nog even een rondje lopen. Er was een wandelroute uitgezet op het terrein van het wijnhuis die we hebben gevolgd. De route was niet zo heel spannend maar toch hebben we lekker gewandeld. De benen waren nu toch wat moe dus was het tijd om weer wat wijn te gaan proeven. De keuze was gevallen op de masters choice met daarin volgens onze verwachting de beste wijnen. We waren blij dat dit ook maar kleine beetjes waren om te proeven anders gingen we misschien nog wel zat naar huis. De wijnen waren heerlijk en we hebben daarom ook nog maar iets besteld om mee naar huis te nemen.

7996ABE4-3152-4D55-BE38-5133BC8AEBADA83932E5-AFA8-4C5D-8827-618B1B464736C58A4000-EABF-42A9-9320-4E09BC382C45

Het wijnproeven zat erop en het was tijd om naar de accommodatie te gaan waar we gaan overnachten in Stellenbosch. Dit was bij een klein Guesthouse bijna in de Dorpstraat van Stellenbosch op loopafstand van het centrum. Na nog even wat gerelaxt te hebben was het tijd om te gaan eten bij Stellenbosch Kitchen. Echt super lekker gegeten. Nog even de blog schrijven en dan is de dag al weer voorbij.