Dag 14 - Umkumbe Safari Lodge

18 mei 2019 - Sabie Park, Zuid-Afrika

Om klokslag 5.30 uur werd er door de Ranger op onze deur geklopt en riep deze Goodmorning. Dit hebben wij natuurlijk beantwoord met Goodmorning. Dit was het moment om ons klaar te maken voor de ochtend Game Drive die om 6 uur zou vertrekken. Nog net voldoende tijd voor een kopje koffie voordat we vertrokken. Ons mam was vanmorgen helaas helemaal niet fit en had heel slecht geslapen. Ze voelde zich ook niet lekker dus die had besloten niet mee te gaan. Dus zijn we met z’n tweeën in de auto gestapt bij Miles onze Ranger voor deze ochtend. Nadat we de poort uitreden werd er meteen met de spot gezocht naar het Luipaard dat gisteren gezien in rondom de Lodge, maar helaas hebben we deze niet gevonden. We hadden de spot nog wel nodig want het was nog net niet licht genoeg om alles goed te zien om 6 uur ’s ochtends.

Onze rit ging verder over smalle zandwegen, we zaten helemaal achter in de jeep dus was het zaak om onszelf goed vast te houden op sommige momenten. Op een gegeven moment zaten we wat rond te kijken of we dieren zagen en even later kwamen we een halve meter los uit onze stoel. Dat was een goede waarschuwing. Na een stukje rijden zagen we een grote kudde Gnoe’s staan. Hier hebben we een aantal foto’s gemaakt en Miles vertelde dat dit ongeveer de lelijkste besten zijn die er zijn omdat ze alles hebben gekregen wat de overige dieren niet wilde hebben. Een stuk verderop kwamen we een Giraf tegen met een jong. Dit jong was ongeveer 2 weken oud, dit was te zien omdat een stuk van de navelstreng er nog aan zat en dit normaal na 3 weken eraf valt. Nog een weetje wat ze ons onderweg verteld heeft is dat een Giraf bij de geboorte een val maakt van 2 meter, ervaren moeders doen dit op een relatief zachte ondergrond. Onervaren moeders soms op de stenen waarbij het kalf zijn nek of een poot kan breken en ten doden is opgeschreven.

P1020310P1020322

De Giraffen hebben we achter ons gelaten en we zijn verder gegaan met onze zoektocht. Na een flink stuk rijden kwamen we bij een stuk met heel hoog gras waar vanaf een afstand al te zien was dat er allemaal zwarte vlekken in zaten. Dit bleken Buffels te zijn, een paar minuten later stonden we midden in een kudde Buffels van meer dan 100 stuks. Naast de 100 volwassen Buffels zaten hier ook heel veel kalfjes bij. Dit was heel schattig om te zien. Een van de Buffels was wild aan het rond rennen en we zagen dat deze een grote wond had achter op zijn bil. Vermoedelijk aangevallen door een roofdier. Hierdoor was onze aandacht getrokken en werd er gespeurd naar het roofdier. Kort daarna doken en 2 Hyena’s op, een moeder met een jong, die zich richting de Buffels begaven. Hier hebben we even naar staan kijken en de moeder werd opgejaagd door de Buffels waardoor ze gescheiden werd van haar jong. We dachten even dat ze samen op een van de Buffels kalfjes zouden gaan jagen maar dat hebben ze niet gedaan helaas.

P1020323P1020339P1020345

Inmiddels waren we als ruim een uur en 45 minuten onderweg en was het tijd voor koffie. Op een mooie open vlakte werd het tafeltje gedekt en konden we een kopje koffie drinken. Na de koffie zijn we weer richting de Lodge gereden en hebben we de Buffels nog gezien en nog gezocht naar de Hyena maar deze niet meer gezien. Verder hebben we op de terugweg nog wel een aantal Zebra’s en Giraffen gezien. De Giraffen kwamen we tegen op ongeveer 100 meter voor de Lodge. Dit waren 2 volwassen Giraffen en 1 jong. Maar de Game Drive zat er weer op en het was tijd voor het ontbijt. Snel even ons mam opgehaald die zich inmiddels wel iets beter voelde en samen zijn we gaan ontbijten. Dit was weer heerlijk, helaas kwamen ze ons wel vertellen dat de Bushwalk na het ontbijt niet doorging omdat er teveel Hyena’s en mogelijk een Luipaard rondom de Lodge zaten waardoor ze het te gevaarlijk vonden. Dus hadden we wat extra tijd om te relaxen. Om 14 uur hebben we nog even lekker geluncht en ons langzaam aan klaar gemaakt voor de Game Drive van 16 uur.

P1020356P1020360

Vandaag zijn er nog wat extra gasten aangekomen op de Lodge waardoor er wat geschoven is met de auto indeling. Vanmiddag en morgenochtend hebben we een nieuwe Ranger met de naam Jeffries. Nadat we waren ingestapt kregen we een flesje water en zijn we direct vertrokken. Maar na 50 meter moesten we al achteruit terug, iemand was vergeten om de koelbox met drankjes voor onderweg achterin de auto te zetten. Dit probleem hadden ze snel opgelost. We konden nu wel vertrekken en het speuren naar dieren kon beginnen. In het begin hebben we veel vogels gezien met prachtige kleuren, de namen hiervan weet ik helaas niet meer. Het ws ondertussen tijd voor het grote wild om dit te gaan vinden. De Gnoe’s waren als eerste aan de beurt gevolgd door enkele Zebra’s. Maar we zijn eigenlijk nog steeds opzoek naar het Luipaard dat rondom de Lodge zou moeten zitten. Tijdens de zoektocht wordt er ineens geremd en zitten de spotter en de Ranger samen wat sporen te bekijken. Nadat ze  wat hebben rondgelopen om te kijken waar de sporen heen lopen en niets gevonden hebben mogen wij ook uitstappen. We krijgen een spoedcursus Luipaard sporen herkennen zo kun je aan de sporen zien of het een mannetje of een vrouwtje is. Het ging in dit geval om een mannetje en gisteren hebben ze sporen gezien van een vrouwtje, dus er zouden 2 Luipaarden in de buurt moeten zijn. We hebben ze vandaag helaas niet gevonden. Wel hebben we nog een Neushoorn gezien net voordat we zijn gestopt om wat te drinken.

P1020366P1020371

Na het drankje bij zonsondergang konden we nog een paar foto’s maken van de prachtige volle maan. Hierdoor is het hier ’s nachts ook niet heel erg donker, het lijkt wel of het alleen maar heel schemerig wordt. Toen het opruimen van de drankjes gedaan was zijn we verder gereden en kreeg de spotter ook weer zijn schijnwerper om nog wat dieren te kunnen vinden. Helaas hebben we niet veel meer gezien, buiten een paar vechtende Impala’s. Dit ging behoorlijk tekeer en maakte heel veel herrie als de horens elkaar raakte. Net voordat we terug waren bij de Lodge hadden we toch nog een Hyena in beeld. Maar dat was het dan ook echt. Hopelijk zien we morgen nog het Luipaard waar we naar op zoek zijn. Na het heerlijke avondmaal gingen we weer onder begeleiding van een van de Rangers terug naar ons huisje. Tijdens deze wandeling zagen we nog een Hippo die net buiten de omheining stond te grazen op ongeveer 30 meter afstand van ons. Blijft mooi om dit te zien. Tijd om te gaan slapen. Onze laatste nacht in Zuid Afrika. Morgen nog een Game Drive en dan moeten we richting het vliegveld.

P1020391

1. Maikel:
    18 mei 2019
    Geniet morgen van jullie laatste dag daar!
  2. Jiska:
    18 mei 2019
    Hopelijk gaat het ondertussen weer wat beter mam? Jullie blijven wel prachtige natuur en wild life zien: GAAF 🍀 Ik duim ervoor dat jullie morgen de big five kunnen afvinken! Of, vinden jullie het helemaal niet erg om nog een reden te hebben om een keer terug te gaan 😉
  3. Jiska:
    Jiska = Sjak (weet niet waarom haar naam er komt te staan) 😂
  4. Jiska:
    18 mei 2019
    Jiska hier: ik had eerder met Sjak telefoon reactie gegeven , denk dat Sjak naam niet heeft aangepast ;)
  5. Annelieke:
    18 mei 2019
    Dat is echt gaaf hè om die dieren zo te zien?! Geniet er morgenvroeg nog even van!! Jullie kunnen volgens mij nu iig al terugkijken op een fantastische vakantie! En mam, hopelijk ben je idd inmiddels weer helemaal opgeknapt. 😘