Dag 11 - Kruger Park

15 mei 2019 - Hazyview, Zuid-Afrika

Vanmorgen werden we wakker in het hotel in Swaziland waar we gezellig met z’n drieën op een kamer hadden geslapen. Het hotel heeft maar 10 kamers die allemaal naast elkaar lagen aan een veranda. We sliepen gisteren al vrij vroeg dus waren vanmorgen dus ook alweer oprijd wakker. Vanaf 7 uur konden we ontbijten dus wij zaten er ook om 7 uur. We hadden namelijk nog een hele lange dag voor de boeg. Er was alleen een klein probleem het ontbijt stond nog niet klaar, we moesten dus even wachten voordat we konden ontbijten. Maar na 10 min wachten konden we toch ontbijten, de keuze was wat beperkt maar met een roerei en wat geroosterd brood met jam waren wij meer dan tevreden. Na het ontbijt was het tijd om de auto in te pakken, ook hier moesten we even wachten want ze waren onze auto nog aan het wassen. Toen dit ook klaar was konden de spullen in de auto en konden we vertrekken. De rit begon met het oversteken van een kleine brug waar we gisterenmiddag ook overheen gereden zijn.

IMG_3832IMG_8362IMG_5272

De rit daarna was lang maar wel heel erg mooi met schitterende uitzichten. De weg waar we overheen reden was niet altijd even goed maar onze 4x4 had er nooit een probleem mee. De drempels waren alleen niet altijd even goed aangegeven waardoor we soms heel hard op de rem moesten of dat er ineens spullen door de auto vlogen. Maar we hebben het gehaald en waren rond de klok van 10 uur bij de grens van Swaziland en Zuid Afrika. Na het verzamelen van de nodige stempels bij het passeren van de nodige loketten konden we Zuid Afrika weer in. Na de grensovergang hebben we nog even van chauffeur gewisseld en heeft ons pap nog een stuk gereden. Dit was wel even wennen voor hem maar dit ging prima het links rijden. Het was nog een klein half uurtje rijden naar Malelane Gate waar we het Kruger Park zouden binnengaan. Na het invullen van een formulier en het betalen van de toegangsprijs konden we het park in.

IMG_1766

Bij de ingang hadden ze ons verteld dat er op de weg naar rustplaats “Berg-en-Dal” aan de rechterkant een Luipaard een Impala had gedood. Na een stukje rijden zagen we een hele hoop auto’s staan aan de rechterkant van de weg en daar zat inderdaad het Luipaard in de boom met zijn prooi. We konden het net zien ondanks de vele bomen die er nog net voor stonden. Een mooie foto maken was helaas wel heel erg lastig. We hebben het wel geprobeerd maar heel duidelijk is het niet te zien. We zijn daarna verder gereden naar de rustplaats en hebben daar nog wat te eten gehaald voor onderweg. De rit die we moesten maken naar Skukuza was ongeveer 80 km over gravel waarbij we de auto niet uit konden. Dus het was wel belangrijk dat we wat te eten bij ons hadden omdat we hier toch zeker wel 3 uur over zouden rijden.

P1020130

Tijdens de rit naar Skukuza hebben we heel veel dieren gezien. Na 20 min zijn we gestopt met het tellen van het aantal Impala’s omdat dit niet te doen is zoveel. Maar het aantal Olifanten stond toen we in Skukuza aankwamen op 8, het aantal Warthogs op 10, het aantal neushoorns op 4 en nog een buffel en een aantal Kudu’s. Bij Skukuza hebben we nog even een ijsje gegeten en toen was het tijd om naar het hotel te rijden want hier wilden we wel voor het donker aankomen. Onderweg van Skukuza naar Paul Kruger Gate hebben we nog 5 neushoorns gezien. Het was dus een zeer geslaagde safari met eigen auto. Jammer dat we geen leeuwen hebben gezien anders hadden we de Big 5 al kompleet gehad vandaag.

P1020138P1020150P1020160P1020172

We zijn na de neushoorns snel doorgereden richting het hotel waar we vriendelijk ontvangen werden en weer een prima kamer tot onze beschikking hebben. Het is eigenlijk geen kamer maar een suite met 2 slaapkamers. Dit is toch wel heel erg fijn. In het hotel hebben we in het restaurant lekker een hapje gegeten en daarna nog een afzakkertje gedronken in de bar. Zometeen gaan we slapen en dan morgen staat de Panorama Route op het programma. Een dag zonder wilde dieren dus.

IMG_2900

1. Sjak:
    16 mei 2019
    Wauw, gaaf wat jullie allemaal al hebben gezien! Nu al geslaagd 👍🏻🎉😉
  2. Ria vennix:
    16 mei 2019
    mooi verhalen en mooie fotos en veel plezier samen