Dag 10 - Swaziland

14 mei 2019 - Mbabane, Swaziland

5.00 uur en de wekker gaat alweer in tent 8 & 9. Ook deze morgen hebben we weer een Game Drive naar het HluHluwe Imfolozi Park die vertrekt om 5.30 uur. Wij zijn keurig op tijd bij de vertrekplaats en ook onze Ranger is weer keurig op tijd. Net als gisteren zijn we ook vandaag weer de enige 3 gasten die op Safari gaan. Snel stappen we achterin de Toyota en we zijn vertrokken. De rit naar het park duurt ongeveer 35 min en om een paar minuten over 6 rijden we alweer door het park op zoek naar de Big 5. Vandaag wordt ons geduld weer ernstig op de proef gesteld, het eerste uur hebben we geen dier gezien, zelfs geen impala of nyala. Maar wachten wordt beloont, na ruim een uur zien we de eerste nyala en een paar minuten later de eerste Olifant. Deze staat op zijn gemak op een meter van de weg te eten, dit is iets wat een Olifant ongeveer de hele dag door doet. Volgens de informatie van onze Ranger eet een Olifant ongeveer 400 kg per dag en drinkt deze ongeveer 200 liter water. Dat zijn nog eens aantallen.

De Olifant laten we rustig verder eten en wij rijden verder opzoek naar nog meer dieren. We hebben geluk een stuk verderop staan 3 Neushoorns rustig in het gras te eten en blijven mooi staan voor de foto. Tijdens de verdere rit gaan we op zoek naar Leeuwen maar deze hebben we helaas niet gevonden, maar wel hebben we nog een hele groep Olifanten gezien die gezellig met zijn alle aan het eten waren. Ook hebben we ze van een afstand gezien terwijl ze een kleine rivier overstaken. Maar misschien wel het mooiste wat we gezien hebben was een Neushoorn samen met een jong dat naast het pad stond. Snel zijn we gestopt en hebben een paar foto’s gemaakt, helaas stond de zon wat in de weg maar toch is het gelukt een foto te maken. De Giraffen die we gisteren hebben gezien waren er vandaag ook weer. Net voordat we weer terug reden naar onze Lodge kwamen we nog langs een heuvel waarop een 10 tal Buffels stonden te eten samen met een Neushoorn. Het was inmiddels alweer 9.15 uur dus de hoogste tijd om terug te gaan want het ontbijt stond op ons te wachten.

99613B5C-2E89-40CA-993B-D1A0E9EE82E69B506430-D5AE-4DDC-A45F-7A02EEF7A9A0

Het ontbijt was weer geweldig, heel erg lekker en teveel keuze. Daarom hebben we het er ook maar flink van genomen want we hadden nog een flinke autorit naar Swaziland voor de boeg. Het doel was om niet te stoppen om te lunchen maar gewoon in een keer door te rijden. Zo gezegd zo gedaan. We zijn rond half 12 vertrokken bij de Lodge en richting de grens gereden. Bij de grens kon het verzamelen van stempels beginnen. Eerst moesten we Zuid Afrika uit waarvoor we met z’n drieën naar het kantoor moesten om ons paspoort te laten stempelen. Daarna konden we weer instappen in de auto om een 10 tal meter rijden voordat we weer moesten stoppen. Hier kregen we bij het binnenrijden van Swaziland een briefje met daarop het kenteken van de auto en het aantal passagiers. Vervolgens moesten we de auto 20 meter verderop parkeren en binnen in het kantoor weer stempels halen. Onze paspoorten kregen een stempel en het briefje van de auto kreeg er 2. Daarnaast moest er ook nog tol betaald worden voor de auto. Dit was 50 Rand, ongeveer 3 euro. Dus dat viel wel mee.

BB8E6AF1-5002-4691-95B4-CB493B153A19AE63CED1-AC0F-484F-9B0F-5BE078976119

Alle stempels waren verzameld en we mochten het land in. Je kunt goed zien dat de mensen in Swaziland het veel minder goed hebben dan in Zuid Afrika. Mensen wonen hier in kleine hutjes en doen heel veel te voet. De wegen hier zijn recht en af en toe ligt er een drempel die maar moeilijk te zien zijn. Dus af en toe stuiterde we door de auto maar dat mocht de pret niet drukken. Het was ook niet altijd even duidelijk hoe hard er gereden mocht worden en dat kwam ons duur te staan. We waren nog geen uur in Swaziland of we stonden al langs de kant van de weg langs een politieagent. De mensen hebben hier maar heel erg weinig maar de politie heeft wel een lasergun. Ik moest uitstappen en ze wilde mijn rijbewijs zien. Dus netjes uitgestapt en de agenten te woord gestaan. De agenten waren met z’n drieën, een om de lasergun te bedienen, een om het stopteken te geven en een om de bon uit te schrijven. De agenten waren heel vriendelijk en de bon was ook heel erg duur. De totale kosten voor de bekeuring waren 60 Rand. Dit is omgerekend toch wel 3,60 euro, in Nederland ben je aan administratiekosten al meer kwijt. Na dit oponthoud zijn we zonder problemen doorgereden naar ons hotel in Mbabane. Hier hebben we lekker gegeten en nu is het tijd om te gaan slapen. Morgen weer vroeg op om zo vroeg mogelijk in het Kruger Park te zijn.

66981482-E83C-49E4-90EE-F0B9248DE63C

1. Maikel:
    15 mei 2019
    Een bekeuring?! En dat bedrag is ook zekers de moeite!
  2. R vennix stads:
    15 mei 2019
    Soo 3.60 dat is een echte bon 😂😂😂.
    Dat kan deze vakantie pret niet drukken.
    Gr