Dag 6 - St Lucia

10 mei 2019 - St Lucia, Kwazulu Natal, Zuid-Afrika

Vandaag begon al heel erg vroeg, om 5.40 uur ging de wekker al in de prachtige B&B in Sandbaai vlakbij Hermanus. Snel even douchen en de tassen in de auto zetten. De eigenaar van de B&B had voor ons een prima ontbijt voorbereid en klaargezet in een tasje zodat we onderweg konden ontbijten. Om 6.15 zaten alle koffers en wijzelf in de auto en zijn we vertrokken richting het vliegveld van Kaapstad. Dit was ongeveer 1,5 uur rijden maar er was volgens de eigenaar van de B&B kans op file tussen Sumerset West en het vliegveld. De weg die we moesten hebben was de N2 dat eigenlijk een snelweg is. Maar dit is totaal niet te vergelijken met een snelweg in Nederland. Hier stoppen mensen gewoon op de vluchtstrook om mensen in te laten stappen. Ook staan er gewoon stoplichten op de snelweg daarnaast gaat het van 1 naar 2 en weer naar 1 baan en dit de hele weg door. Onderweg ook vele bijzondere manieren gezien van het vervoeren van mensen. Bij ons stappen mensen die gaan werken samen in een busje, dat doen ze hier ook, alleen heeft het busje bij ons stoelen voor iedereen en hier niet. Hier zit iedereen gewoon achterin de bak en er gaan mensen in tot deze vol is. Al met al een bijzondere rit naar het vliegveld. Net voor Kaapstad kwamen we ook nog langs hele grote krottenwijken. Heel indrukwekkend om te zien.

5A22B865-5FB5-4160-A07E-1AC4E60DC861D8F60797-7EB6-459F-98D1-98438FFFF513

Een maal op het vliegveld hebben we de auto weer ingeleverd en zijn we naar de incheckbalie gegaan. Daar hebben we al onze bagage weer ingeleverd behalve de fiets. Die moesten we bij een andere balie afgeven ivm de afmetingen. Nadat we dat ook gedaan hadden was het tijd voor de securitycheck die voor een binnenlandse vlucht echt helemaal niets voorstelt. Toen was het eindelijk tijd voor koffie want daar hadden we allemaal wel zin in het was tenslotte al 9 uur. Na de koffie nog even moeten wachten en rond de klok van 10 uur konden we aan boord van de vlucht van Kulula naar Durban. De vlucht verliep zeer voorspoedig en we waren ook iets eerder op de plaats van bestemming dan gepland. Onderweg in het vliegtuig hebben we allemaal nog kort een dutje gedaan zodat we fris aan de lange autorit konden beginnen. Op de bagage moesten we even wachten maar ook deze is weer allemaal aangekomen in Durban. We zijn daarna meteen doorgelopen naar de autoverhuur om de nieuwe auto op te halen waarmee we de komende dagen gaan rondrijden. Na de nodige papierwerk konden we eindelijk naar de auto. Papierloos werken kennen ze hier nog niet, er moeten echt ontzettend veel formulieren ingevuld worden en ondertekend. Maar ook dat is allemaal weer gelukt en na 3 keer de auto inpakken stond alles op de juiste plaats.

CA3DEF6D-231E-43BC-B42F-BB1CF350136DA87A16E8-DA22-4A97-802A-A326687345E2

Onze Toyota Fortuner rijd prima en dat kwam goed uit want de reis naar St Lucia duurt ongeveer 2,5 uur. Onderweg zijn we nog even gestopt om te lunchen want we hadden allemaal toch wel honger ondertussen. Na de lunch zijn we in een keer doorgereden naar St Lucia. Onderweg weer heel veel bijzondere dingen gezien die in Nederland niet zouden kunnen. Auto’s die op de vluchtstrook rijden om mensen te laten inhalen, fietsers op de vluchtstrook, koeien die grazen in de berm en de rijbanen voor ons en het tegemoet komend verkeer zijn niet van elkaar gescheiden. Ook zie je dat er hier toch wel meer armoede is dan rondom Kaapstad. Maar we zijn veilig aangekomen in St Lucia, nog snel even langs het kantoor voor de excursie van morgen om te checken of alles goed is. En daar kregen we de bevestiging dat voor morgen alles geregeld is en we om 9 uur verwacht worden. Op advies van de eigenaar van de B&B waar we nu slapen zijn we bij een restaurant gaan eten en het eten was heerlijk. De sfeer in het restaurant kon wat beter maar het eten maakte alles goed. Nu nog even iets drinken en dan zit de dag er alweer op. Morgen gaan we naar de Hippo’s. Wij hebben er zin in.

6BCF144B-3561-4119-A0F0-E84739E4F94409961855-6846-472B-8ADF-7D5B435AB88FDC6B6C18-D21B-4174-A7E8-E0B276702610

1. Sjak:
    11 mei 2019
    Weer leuk verhaal om op de hoogte te blijven van jullie avonturen! 👍🏻🍀
  2. Maikel:
    11 mei 2019
    en zelfs een pizzeria gevonden in de SA zo te zien?! hahahaha...